[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW

még hírek

Gyilkosságért életfogytiglanit kapott Goldie fia
A veterán drumandbass dj fia, Jamie Price...
Tovább
Az XX kapta a Mercury-díjat, ők meglepődtek
Kiosztották a számtalan brit zenei díj közül az...
Tovább

interjú

"A magyarok ebben lelkiismeretesebbek." Simon Broughton a Quartnak
A legtekintélyesebb angol világzenei szaklap, a Songlines főszerkesztője...
Tovább
"Modern alternatív popzene." Hallgasd meg a Hurts új albumát!
Az év egyik új sikerzenekara lehet a manchesteri szintipop duó, a Hurts. Az...
Tovább

még kritikák

Szívjon szimfóniát! Peter Gabriel és Sting vonós lemezei
Két egykorú, bár a rockzene más-más hullámával befutott zenész is kiadott...
Tovább
Nincs probléma, de más sincs. Újdonságértesítő
Ezen a héten nagyon sok lemezről írunk, közös ismertetőjelük, hogy még a legjobb is...
Tovább
Történelem, aláírva: Jello Biafra, a VHK utózenekara
2010 szeptemberének első vasárnapján nagyjából ezer ember előtt lépett fel a West...
Tovább
Elkap vagy nem kap el - free sztárok Újbudán
Az Újbuda Jazzfesztiválon több és többféle hazai együttes és egy lengyel-magyar baráti...
Tovább
Hiába bosszankodnak - három kiabálós lemez
Erre a nyárra is készültünk (poszt)hardcore válogatással, legalább negyvenöt albumot hallgatunk...
Tovább
Lázadás a gépek ellen - Matthew Dear új albuma
Matthew Dear az elmúlt évtizedben Detroitban élt és a techno új nemzedékének egyik...
Tovább
Amíg még világos van. Újdonságértesítő
Robyn második idei lemeze is megérkezett, és még jobb is, mint az első, pedig azt se...
Tovább
Tank, százharminccal. Pukkelpop fesztivál, harmadik nap
A Pukkelpop fesztivál utolsó napján tudósítónk lelkesedett az Ashért, nem hitte el...
Tovább
A becsapódással egy időben. Pukkelpop fesztivál, második nap
A belga Pukkelpop fesztivál második napján is felléptek manapság sokat...
Tovább
Dudorászás a délutáni napsütésben. Pukkelpop fesztivál, első nap
Huszonöt éves volt idén a belga Pukkelpop fesztivál. Tudósítónk...
Tovább
Meztelen lány a vattacukorban! Újdonságértesítő
Katy Perry nem azért alakított ám ki nagy rajongótábort az első lemezével, hogy a...
Tovább
Pokoli program a sótlan polákoknál. Beszámoló az Off fesztiválról
Továbbra sincs év, hogy a Quart tudósítói kihagynák a Katowice melletti...
Tovább
Acid! A Skinny Puppy klubkoncertje Budapesten
Három évvel legutóbbi budapesti fesztiválfellépése után a Diesel klubban adott koncertet...
Tovább
Önpusztító pocak - metál az utolsó napon
Szőröstökű, érett férfiak zenélnek szőröstökű, érett férfiaknak, vagy azoknak, akik azok...
Tovább
Az elfek országa, a basszus ereje: Yeasayer, Major Lazer
A Sziget zárónapja talán legaktuálisabb két és fél órájának ígérkezett a...
Tovább
Add a Startlaphoz

ajánló

Szeptember 13., 21.00

Az Atari Teenage Riot Budapesten

Trafó
Szeptember 15., 20.00

Újra Placebo

Papp László Budapest Sportaréna, 9 900 - 19 900 HUF
Szeptember 18., 23.00

Igazi repülőtér a Dunán: a Black Dog Magyarországon

A38, 1900/2500 HUF
Szeptember 19., 15.00-19.30

Lemezbörze barátságos dj-kkel

Roham bár, ingyen
rss
nagy / kritika / hírek / programok

"Bátorság kellene hozzá" - elektronikus zene és internet

h i r d e t é s

Az aktuális hangzás követése, remixek, eklektika

Mennyire fontos egy külföldi internetes, nem internetes érvényesülésnél, hogy valaki kövesse az éppen aktuális hangzást, stílust? Kívülről nézve két ellentétes érdek látszik: egyrészt nyilván könnyebb befutni, ha valaki divatos dolgot csinál – másrészt ha ugyanolyat csinál, mint mindenki, akkor nehéz feltűnni.

Fine Cut Bodies: Ebből a szempontból sem érzem, hogy Magyarország más lenne: mindenhol úgy van, hogy ha valami menő, akkor a producerek nagy része olyat fog csinálni. Pontosan ezért adódik olyan ritkán valami nagy durranás, mármint ami tágabb perspektívából is az. Nagyjából évente vagy kétévente valaki csinál valami igazán újat, és abból nagy hype kerekedik. Itthon is lehet, hogy egyszer csak megjelenik egy olyan saját hang, ami annyira ütőképes, hogy egyszerűen elkezdik mások is másolni. Akár egy ember is lehet ilyen hatással. Tulajdonképpen például a fidget house-t is egy ember, Switch indította el, és most ez az egyik legnagyobb durranás a house-ban az egész világon. Ha Dave Taylor (Switch) Magyarországon élne, akkor ez elindulhatott volna innen is. Szerintem ez nem országokról, hanem egyes producerekről, esetleg kollektívákról szól - hogy van-e valakinek bátorsága felvállalni a saját hangját, vagy csak próbál beilleszkedni a trendekbe.

Mit számítanak a remixek? Egyálatlán milyen fajta remixek tudnak nagy feltűnést kelteni?

Coldfish: A remix jó lehetőség lehet, főleg, ha egy nevesebb zenész kér fel rá.

Fine Cut Bodies: Árukapcsolással a te neved is odakerül az övé mellé.

DST: Én úgy látom, hogy egy jó remix inkább a remixernek hoz ismertséget – ha az jobban tetszik a hallgatónak, mint az eredeti, akkor inkább annak fog utánanézni. De ha nem a zenész, hanem a kiadó szempontjából nézzük, akkor persze nagyon fontos, hiszen ha egy elismert remixer munkáját jelenteti meg, akkor a kiadó neve is bekerül a köztudatba, hogy ott jó, minőségi zenék jelennek meg. Nekem is remixelték már zenémet, de az eredeti szám eladásait ez nem növelte.

Fine Cut Bodies: Sokszor előfordul, hogy egy rádióban, vagy tv-ben játszott remix esetén nem tüntetik fel a remixer nevét. Pedig ha én újrakeverek egy számot, általában az inkább az én zeném, az eredeti csak inspiráció. Zeneileg számomra nincs különbség egy remix és egy saját szám között – maximum az, hogy nem kapok utána mechanikai jogdíjat. Igazából ezért érdemesebb inkább saját zenéket írni, vagy akkor remixelni, ha valakit tisztelsz, és szeretnéd, hogy a neved összekapcsolódjon az ő munkájával. Egyébként nekem időben is ugyanannyi idő egy remix, mint egy saját szerzemény.

Soundpill, Budabeats

Mivel lehet jobban betörni, egy híres előadó remixével, vagy egy kevésbé híres, inkább csak a műfajon belül elismert előadóéval?

Fine Cut Bodies: Rengetegen csinálnak nem hivatalos remixeket (bootlegeket), akár indiepop zenékből vagy más pop idolok számaiból. Mivel ugye manapság elég könnyen terjednek ezek a zenék, nem szükséges cd-n, vagy bakeliten megjelentetni őket ahhoz, hogy sok dj-hez eljussanak. Ezek között vannak olyanok, amiket nagyon felkapnak, és sokat végül ki is adnak hivatalosan. Ráadásul mondjuk például egy Madonna-bootleg eljut Madonna kiadójához, a készítőjének a nevével együtt és elképzelhető, hogy később eszükbe jut az illető valami hivatalos remix ügyében is. Dave Taylort, azaz Switch-et régóta ismerem, például ő rengeteg bootleget csinált: amikor először találkoztunk négy-öt éve, legalább húsz olyan remixet adott nekem, amiket amerikai r&b-ből, hiphopból csinált, mert szerette ezt a zenei világot. Szintúgy Radio Slave, aki nagy diszkófanatikus, így abban a zenei világban remixelt sok zenét. Legtöbb ezek közül nem is jelenik meg, nem lehet kapni, csak egymásnak adják a dj-k. Vagy a legjobb példa Adam Freeland, az ő Nirvana-bootlegjéből soha nem lett hivatalos kiadvány, de az egész világ azt játszotta, lényegében ez juttatta oda, hogy szupersztárként ő is Los Angelesben él, haverkodik a hollywoodi erőkkel. Természetesen be is perelték, de mivel ő csak a szerzője volt a remixnek, nem az ő felelőssége, ha "valaki" illegális csatornákon árulta is.

DST: A dubstep ebből a szempontból másként működik, ugyanis ebben a meglehetősen zárt világban még mindig eléggé elítélik a populáris, kommersz dolgokat. Egy-két próbálkozás volt bootleg-készítésre a műfajban, de nem volt jó visszhangjuk. Inkább arra van példa, hogy a műfaj gyökereivel foglalkoznak, dub és reggae klasszikusok vagy ismeretlen számok a capella (hangszer nélküli, csak énekes) verziói alá tesznek új kíséretet. Ezt végülis nevezhetjük bootlegnek, de inkább átiratként publikálják.

És fordítva, ha titeket remixelnek? Nyilván arra is van példa, hogy a remix viszi el az eredeti számot.

Fine Cut Bodies: Ezt ki kell számolni, hogy megéri-e bizonyos összegért (esetleg egy csere-remixért) szerezni egy híresebb előadót, hogy remixet csináljon. Alapvetően ez jó eszköz arra, hogy megtaláljanak. Ugyanis az a kérdés, hogy hogyan tudod az embereket a saját branded, zenéd vagy kiadód felé terelni. Az ilyen aggregátorok kitalálása, "üzemeltetése" a promóció feladata. Ha például egy kiadványra készít egy minimálremixet Ricardo Villalobos, az lehet, hogy egy rakás pénzébe kerül a kiadónak – de egyrészt abból valószínűleg el is lehet adni egy csomót, másrészt sikerül embereket odairányítani a kiadó közelébe, akik akkor már belehallgatnak a többi számba is.

Headshotboyz: Nálunk az eddigi egyetlen hivatalos kiadásunknál a kiadó főnöke csinált egy remixet, és sokkal többen vették meg azt a számot, mint az eredetit. Az elektronikus zenében legfontosabbnak számító internetes áruházban, a Beatporton a top százban az simán benne volt, mi meg nem. Ennyit számít egy ismert név. Ha valaki csak nézelődik a Beatporton, az valószínűleg egy olyan nevet fog beírni, amit ismer, míg annak ugye kicsi a valószínűsége, hogy egy ismeretlenre keresnek rá.

Fine Cut Bodies: Például a Beatporton a vásárló bejelölheti kedvenc előadóit, kiadóit, és amikor belép legközelebb, jelzi nekik a rendszer, hogy kinek volt az elmúlt időben új megjelenése. A kiadók pedig látják a statisztikát, hogy a hozzájuk tartozó előadókat hányan jelölték be. Ha olyasvalaki, akit öt-hatszáz ember a kedvencei közé rakott, készít egy remixet valakinek, akkor ezek az emberek látják a remixelt előadó nevét is – legalább egyszer. És minél többször látnak egy nevet, annál inkább belehallgatnak. Ezt a kiadói statisztikákban egyébként lehet is látni: mondjuk egy zenészt az első kiadványánál az első héten még senki nem jelöli be, aztán két-három hét múlva tizenöt-húsz ember, a következő kiadványnál újabbak. Ha valaki folyamatosan jelen van, akkor egyre többen fogják megtalálni – ha viszont nem ad ki egy ideig, akkor el is kezd csökkenni azok száma, akiknek a listáján ott van. Ki lehet tehát esni a pixisből, ezért fontos a folyamatos jelenlét.

Ti gondoltatok arra, hogy remixelőket kérjetek fel?

Fabók Péter, Soundpill: Egy remixversenyünk volt, fele-fele arányban jöttek nevezések a kiadó zenészeitől és külsőktől. Igazából csinált egy kis hype-ot, ha nem is óriásit, de érdemes volt kipróbálni.

Gandharva, Budabeats: Nálunk ez kétirányú, egyrészt Suhov kapott egy felkérést egy New York-i kiadótól, illetve a következő kiadványunk egy Ez A Divat-remixlemez lesz, két Budabeatses előadó és egy nevesebb angol producer készítik majd.

Nektek nyilván muszáj tájékozódnotok a külföldi blogokról. Szerintetek a magyar hallgatók, akik érdeklődnek az elektronikus zene iránt, mennyire olvassák ezeket az angol nyelvű blogokat?

Fine Cut Bodies: Az nagyon érdekes, hogy pont azok, akik tájékozódnak kinti oldalakról, azok kevésbé elitista módon viszonyulnak a zenéhez. A kilencvenes évek közepén azok, akik elektronikus zenét hallgattak, rengetegféle zene iránt érdeklődtek, és igazából nem is tettek különbséget mondjuk a breakbeat és a drumandbass között. Elmentek bulikba, és ott sokfélét kaptak. Már viszont eléggé szegregálódtak ezek a műfajok. A blogszcénában azt érzem, hogy visszatért az az attitűd, amikor kevésbé elitistán kezelik a dolgokat: "tetszik ez a zene is, az a zene is meg amaz is". Nem annyira tematikusak, hogy csak mondjuk tech-house és kész. Nyilván vannak olyanok is, de Magyarországon az a közeg, amely olvasgat ilyen dolgokat, eklektikusabb. És szerintem ez nagyon jó lenne, ha visszatérne a gondolkodásba.

Ez törvényszerű is, nem? Azzal, hogy nem fizikai megjelenések (bakelitlemezek, cd-k) vannak, sokkal több zenét hallgatnak az emberek. És soha annyira nem keveredtek műfajok, mint mostanában.

Fine Cut Bodies: Igen, de közben a partikon nincs ez az eklektikusság. Elmész egy buliba, és meg kell kérdezni, hogy mit lehet játszani, és azon belül is milyet. Gyakran előfordul, hogy a közönség egy breakbeat-buliban meghall egy house-t, és nem érti, mi ez. Persze fordítva dettó. Akikben van egyfajta éhség az új és érdekes zenékre, nem biztos, hogy azonosak azokkal, akik eljárnak ezekre a klubestekre. Létezik egyfajta eklektikus hallgatói bázis, ez viszont a partiszcénában nem nagyon köszön vissza.

Ez biztos függ a kortól is: a fiatalabbak, akik inkább digitális formájában ismerték meg a zenét, mintha sokszínűbb partikba járnának.

Headshotboyz: Én úgy veszem észre, hogy a fiatalabbak inkább mindenevők. Ahogy a blogokban jön vissza a sokszínűség, úgy ez a közönségben is kezd felbukkanni. Mi sem játszunk egy stílust az Ektivben, van benne egy kis eklektika, ami pár éve még nem nagyon volt. Ha valaki elment egy tech-house buliba, ott tech-house ment. Nálunk meg szól francia elektró, fidget, bassline house, meg éppen amit még összeszedünk.

Gandharva, Budabeats: Szerintem ez, amiről beszéltek, hogy úgy mondjam, a nagyon elektronikus műfajokra igaz. Mert a régebben divatos műfajokat, pl. downtempót, triphopot, jazzt, vagy funkos dolgokat játszó dj-k Magyarországon freestyle-ban utaznak. Bár lehet, hogy ez annyira nem jó, hogy ezek annyira eklektikusak, mert ezeknek a buliknak a látogatottsága elég alacsony. Ahhoz képest egy breakbeat buli sokkal látogatottabb – lehet, hogy éppen azért, mert tudják, hogy azt kapják, amire odamennek.

Fine Cut Bodies: Nem biztos, hogy ez ettől függ. A nagy tömegek nem azért mennek egy buliba, mert ilyen vagy olyan zenét fognak kapni, hanem a hype alapján. A hangulat számít, ami nem biztos, hogy függ a műfajtól. Egy elektro-parti egy ereszd-el-a-hajam rockandroll-hangulata egészen más, mint mondjuk egy bólogatós, hallgatós buli feelingje. Ezek olyan címkék, amik nem feltétlenül fedik a kialakult zenei műfajokat. Én mindig úgy gondoltam, hogy a fontosabb a hangulat, a vibe, mint az, hogy milyen műfaj köré szerveződik az este. Csak hát a dj-nek sokszor úgy egyszerűbb, ha kitalálja, hogy ő mondjuk "trance dj" lesz, akkor csak a trance-lemezeket "kell" meghallgatnia. Ezzel persze rengeteg más impulzustól fosztja meg magát és közönségét.

Gandharva, Budabeats: De ez azt jelenti, hogy nem igazán érdekli a zene, ha a hozzáállás az, hogy csak azt "kelljen" meghallgatnia.

Fine Cut Bodies: Általában én nem vagyok jó véleménnyel a dj-kről. Általánosítani nem lehet, de a legtöbb bulin játszó lemezlovász szerintem erőteljesen tehet arról, hogy az emberek zenei kultúrája, gondolkodása beszűkült. Amint kialakul a hype valami körül, rögtön elkezd szűkülni az a műfaji korlát; a végén már emberek tízezrei buliznak hétvégenként ugyanolyan zenékre hat órán keresztül. Egyszer egy barátom kiadója egy neves angol szaklap kritikusától azt a reakciót kapta egy új breakbeat-lemez kapcsán, hogy "ez már nem breakbeat, mert manapság nem lehet háromnál több layer (réteg) a breakbeat zenékben". Nagyon nehéz ebből kijönni: ilyenkor van az, hogy valami kifullad, és akkor az emberek keresnek valami új hype-ot.

  1. A résztvevők
  2. A figyelemfelkeltés titkai és a magyar színtér
  3. Az aktuális hangzás követése, remixek, eklektika
  4. Napi négy-öt óra kapcsolattartás, sokszínűség és arculatépítés 
  5. Bakelit és digitális megjelenés, rock és elektronika, illegális letöltések
 
Későbbi cikkeink

Szólj hozzá!

A Quart cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt. A Quart szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, így azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashatsz.

Oldalak: 1 - 2 Következő »
53 cutoff
2008.09.23. 17:07

ok megértettem: a zenének el kell jutni a célállomáshoz és ehhez szükség van a kapcsolatépítésre, mert különben nagy valószínűséggel elsiklanak a zenéd felett
a kapcsolatépítés meg nyilván nem egyenlő a seggnyalással, valóban lehet ez őszinte haverkodásra irányuló tényező is
további jó munkát

52 kodek
2008.09.23. 15:40

igazából pont ezt nem értem én sem...
viszont engem nem sikerült meggyőzni arról, hogy ez a zenélés dolog működik önmagad imidzselése nélkül...

"az is promo ha havonta feldobsz pár cdt kiadóknak, meg az is ha nap x órát nyalod fontos emberek seggét "

egy ismertebb producer/kiadó/dj vajon mennyi promo cd-t kap naponta, mennyi linket xy zenészektől? szerinted annak a zenéjét hallgatja-e meg legalább egyszer is akár, akivel mondjuk 3 naponta dumál skype-on az aktuális hullámokról pl., vagy azon zenészét akiről még soha nem hallott?
és itt nem arra kell gondolni, hogy az ember ír mondjuk elite force-nak, hogy: vazz az új zenéd az de fasza és de imádom és amúgy nem adnál ki? az is elképzelhető szerintem, hogy az embert akár érdekelheti is az, hogy mit gondol a zenéről egy ilyen kaliberű arc. Engem pl. pont érdekel és egyik msn partneremmel sem azért tartom a kapcsolatot, hogy fényesre nyaljam a seggét, viszont sokszor jól jön, ha ismersz embereket, és nem csak promoban. master vagy mix-down terén milliószor szoktam tanácsot kérni. okosabbtól jó tanulni. stb...

51 cutoff
2008.09.23. 12:50

szerintem állapodjunk meg abban, hogy mindenki a lehetőségei és ambíciói fényében egyengeti zenei karrierjét
nem is értem miért vitázom bárkivel ilyen meddő dolgokon

50 MoT
2008.09.23. 09:39

ertemertem, de nem az volt a kerdes, hogy ismersz-e olyan embert aki napi melo mellett zenet ir es "nem rossz kaidoknal" jelennek meg zenei. hanem hogy "hany olyan tehetseges emberrol tudsz akirol nem tudsz?"... az egesz logikadnak ez a rakfeneje a tobbi maszatolas.

49 cutoff
2008.09.23. 00:32

hát kedves 48as igen, vannak olyan csatornák, pl soulseek csetrúmok, ahová ha bedobsz egy linket a zenéddel, akkor jó esetben több száz emberhez eljut egy kattintással nulla anyagi befektetéssel
ilyen helyekről ráadásul perceken belül kapod is a visszajelzéseket

azmeg külön érdekes, hogy személyesen is ismerek több olyan embert, akik a napi melójuk mellett képesek zenét készíteni, amit kiadnak nem rossz kiadóknál, az önpromó a zeneküldözgetéssel merül ki és mégsem rinyálnak, hogy hú de nehéz nekem meló mellett
ennyit arról, hogy ki él idealizált világban

meg ki beszélt itt arról hogy mindenféle promóciós munka nélkül?
itt a promóció mennyiségéről és eszközeiről volt szó
az is promo ha havonta feldobsz pár cdt kiadóknak, meg az is ha nap x órát nyalod fontos emberek seggét
ez mindenkinek a gyomrára van bízva

a nyomul/nem tehetség, nem nyomul/tehetség nem egyértelmű kapcsolat, de talán egy kiugró produkcióval könnyebb érvényesülni ergo kevesebbet kell promozni, amíg eljut a kiadás stádiumáig




48 MoT
2008.09.22. 21:18

A "tehetség utat tör magának" elv lelkes híveit kérdezném, hogy eme elméletük milyen alapokon nyugszik? Van valami kimutatas, miszerint pl a tehetséges emberek 90%-a (szegeny 10%) eljut a lelkes jovendobeli hallgatotaborahoz mindenfele promocios munka nelkul? Vagy egyszeruen azt a hibas logikai gondolatmenetet kovetik, hogy akiket ok ismernek es szeretnek, azokat tehetsegesnek tartjak, tehat, ha ez igy van, ebbol az kovetkezik, hogy nemcsak hogy van ra pelda, hogy tenyleg eljut a tehetseg a hallgatojahoz, hanem kökemény gazdasági/szociológiai/tudományos tényként kezelhető: a tehetseg mindig sikerre van karhoztatva.
ezen gondolatmeneten kicsit lovagolva meg megkerdeznem oket: "hany olyan tehetseges emberrol tudnak akirol nem tudnak?" :)

Egy idealizalt vilagban, ahol minden rozsaszin es tunderek allitjak meg az idot a Tehetsegeknek (hogy legyen idejuk a kenyerkereses mellett meg eszmeletlen mennyisegu energiat, munkat és tanulast a tehetseguk kibontakoztatasaba olniuk), a kiadokat nem erdekli az anyagi vonzat a Tehetség zenéjének kiadásakor, az ujságírók mind a 300 napi promocios lemezt meghallgatjak es csillogo szemu kritikát irnak minden általuk Tehetségnek gondolt lemezéről (és persze amit ők gondolnak az az IGAZSÁG, hisz választásuk , értékelésük minden esetlegességtől mentes), hogy a potenciális hallgató mégcsillogóbb szemmel ingyen kapja meg álmai zenéjet, na ebben a világban tényleg igazatok van... bár még ez sem elég ideális a modellhez... :)

Csakhát nem ebben a világban élünk. Ezért vannak a szerencsések akik jókor jó helyen voltak/vannak, illetve vannak, akik vagy beletörődnek, hogy kutya sem fogja meghallgatni a zenéjüket, vagy "nyomulnak".

Mondjuk azt sem értem, hogy abbol, ha valaki nyomul miert kovetkezik, hogy nem tehetséges? :) Ha pedig tehetséges és az alkotásai jók, akkor miért baj, ha megpróbálja ezt eljuttatni a közönségéhez?

47 neutrinoo
2008.09.22. 20:14

#44 kodek

igazad van. a zenei egy emócionális dolog,nem egy reáltantárgy egyenletekkel. kinek mi az ízlése.nem lehet megitélni objektíven. Az én meglátásom erre az,hogy manapság már rengeteg műfaj létezik, viszont ki is alakult mindegyik műfajra a "hozzáértő" média:
nézegetem a pitchfork-ot meg a quartot is figyelem,ha több időm van,akkor más ilyen zenékkel foglalkozó netes oldalakat nézegetek. vagy felmegyek egy torrentoldalra és megnézem,hogy mi az amit sokan letöltöttek utánanézek,ha úgy gondolom letöltöm.
vagy az általam kedvelt zenék kiadóinak kiadványait bogarászom át.
Szóval van egy pár hely,ahol elvileg bárki rábukkanhat az értékes zenére.

A valóban jó zene elöbb utóbb megtalálja ezeket a csatornákat.
valóban lehetnek olyan zenészek,akik sosem lesznek sikeresek,pedig jó zenét csinálnak,de azért ezek is megtalálják a maguk kis szűk csoportját.Sztem ez is valami. Ilyen az élet.
Azokat amit pedig még ezek sem hallgatja, meg...

A jó zenét azért sokan felismerik. Még egy botfülü kritikus is:)
Én 3 rétegre osztanám a zenészeket a népszerűség alapján.
Vannak akiket tömegek szeretnek.Populárisak. itt elég sok kóklert lehet látni.Hisz csak a brand tuningolta fel őket.Egy kis részük viszont valóban igényes, nem véletlen a népszerűségük
Vannak akik nem teljesen ismeretlenek,de nem is világhírűek.Masszív rajongótáboruk van,de az esély hogy sztárok legyenek nem sok. Sztem itt van a legtöbb jó zenekar ,mivel itt kevesebb a brand,de azért szeretik őket annyian,hogy fenntartsák magukat,csak azért amit csinálnak.
A 3ik csoport a szubkultúra,vagy nagyon kevéséé ismertek. Itt megint sok a kókler szerintem,hisz ha jó zenét csinálnának már a 2ik kategóriában lennének.

Na ez csak egy gondolatkisérlet.lehet hogy hülyeség:)

46 seabeast
2008.09.22. 18:43

Amúgy érdekes, hogy a magyar zenész régen azért sírt, mert hogy vasfüggöny, meg erdőspéter meg tököm tudja, el vagyunk szigetelve, nem mehettek ki hiába hívnak, pedig szinte már világsztár vagyok, blabla. Aztán eltelt 20 év, egy kattintásra van minden kiadó/label/fontos arc és pár ezer forintból Londonban vagy Berlinben vagy egy óra alatt. S most se jó, most se akar az a fránya SIKER beütni.

45 cutoff
2008.09.22. 17:32

"tehát ha van, vagy lett volna benne spiritusz, akkor nyomja magát. vagyis keres egy forrást aki csinálja neki a hype-ot, vagy csinálja magának"

vagy ha van benne annyi tehetség, hogy képes olyan zenét csinálni, ami amellett hogy megüti a világszínvonalat, még egyéni/újító ízeket is tartalmaz, akkor nem a béna önhájpolásról kell, hogy szóljon a karrierje

ha nem képes, akkor meg tanuljon szakmát és kímélje meg a világot a 23ezredik ugyanolyan semmilyen zenétől

abban viszont egyetértek, hogy butaság lenne újságírók véleménye alapján szűrni
eleve nincs is olyan magazin, ami a megjelent zenék nagyon apró töredékénél többel lenne képes foglalkozni

44 kodek
2008.09.22. 15:19

"Ha lett volna benne spiritusz,akkor a "nagyon jó dolgait" ha tényleg jók,akkor megtalálja azokat a forrásokat,ahol értékelik."

namostakkor: tehát ha van, vagy lett volna benne spiritusz, akkor nyomja magát. vagyis keres egy forrást aki csinálja neki a hype-ot, vagy csinálja magának. tehát pont ott tartunk, ami ellen folyamatosan ágáltok! Vagy megkeres a "szarjával" egyet a sok kiadó közül és ott kiadják hasra ütve és, akkor meg megint az a helyzet áll elő, hogy minden szart kiadnak. tehát, akkor mit is csináljon az a szerencsétlen zenemókus?

"kell egy olyan forrás,ahonnan elindul a tehetség, és elöbb egy hozzértő szűk réteg megcsócsálja,majd ha tetszik neki,akkor onnan indul világhódító útjára. "

na nemár!!! ki a hozzáértő? ki dönti el hogy mi a jó? mert akkor Buza Sanyira is rábízhatjuk magunkat és hallgathatunk zanzibárt! Ez azért megmosolyogtatott!

missie-nek tök igaza van, de hát azt hiszem ez evidens dolog, vitára sem érdemes. (és ez nem flynn fikázása, tudom ő nagy pártolója a kritikák "használatának", de kritikákból kiindulni...háááát. minimum ingoványos téma. a zene (főleg ha művészetként fogjuk fel, végletesen szubjektív...)

43 cutoff
2008.09.21. 14:44

42 erről beszélek én is, ami tényleg jó, azt úgyis kiadják minimális demóküldözgetés után, a középszerű dolgokat meg brandezhetik ítéletnapig

"A brandezésben nyomulásban,pont az a visszataszító,hogy a művész nem a saját fejlődését követ,hanem folymatoan egy nyomáskényszer alatt van tartva,h jelen legyen a piacon. Valószínűleg nem is jó amit csinál,ha csak ez tartja fenn őt."

pontosan, ez a lényeg
nem beszélve arról, hogy aki állandóan nyomul, az mikor zenél?

42 neutrinoo
2008.09.21. 13:45

39# "Csomó fiatal (még iskolába járó, középiskolás, egyetemista) kezd el zenélni, nagyon jó dolgokat csinál, tehetséges, de jön a nagybetűs élet és a „hóbortját” nem értékelik anyagiakkal, és így elfogy a lendület, hiába a zene szeretete, hiába a kitartás. "

Én azt mondom,hogy valamit valamiért. Ha abbahygta,akkor meg is érdemelte,mert nem volt kitartása. Ha lett volna benne spiritusz,akkor a "nagyon jó dolgait" ha tényleg jók,akkor megtalálja azokat a forrásokat,ahol értékelik. Nem hiszem,hogy egyetlen kiadót(kismillió van belőlük az elektronikai színtéren) nem tud találni,akit ne érdekelne,ha tényleg jó amit csinál. Nem kell rögtön világhírnévre vágyni.
A brandezésben nyomulásban,pont az a visszataszító,hogy a művész nem a saját fejlődését követ,hanem folymatoan egy nyomáskényszer alatt van tartva,h jelen legyen a piacon. Valószínűleg nem is jó amit csinál,ha csak ez tartja fenn őt.

41 neutrinoo
2008.09.21. 13:35

40# missie ma is így működik sztem. kodeknek annyiban igaza van,hogy ami nincs propagálva azt nem találod meg. ez ilyen egyszerű. egy átlagembernek nincs ideje (nem is várható el tőle) arra,hogy végigkutassa a netet hátha felfedez magának valamit. én régebben csináltam ilyet. mások megosztásait böngésztem filecserélőkön és találomra töltöttem le lemezeket,ha láttam,hogy az illetőnek hasonló az ízlése, mint nekem, és bizony sok sok érdekes lemezt hallgattam. nagy számban találtam jó zenét anélkül,hogy olvastam volna bármiféle kritikát, mert valakinek megvolt. ha minél több embernek megvan ,annál nagyobb az esélye,hogy továbbterjed,de ehhez neki valahonnan értesűlnie kellett róla és letöltenie.
volt olyan is,hogy letöltöttem egy fülüp szigeteki zenész lemezét,mert érdekes neve volt a projektjének:) beszéltem is vele pár mondatot ,aztán letöröltem,mert nagyon távol állt tőlem a stílusa.(magyarul szar volt)
kell egy olyan forrás,ahonnan elindul a tehetség, és elöbb egy hozzértő szűk réteg megcsócsálja,majd ha tetszik neki,akkor onnan indul világhódító útjára.
elöbb mindenképp meg kell győzni egy bizonyos számú embert,hogy az amit csinál az "jó" .

Pl az egyik interjúalany mondta,hogy hiába van egy magyar zenész,aki vmi forradalmit csinál,de nem állnak mögötte a többiek, nem bátorítják.
Sztem, amelyik zene önmagában nem áll meg azt megette a fene. A zenésznek meg kell lenni annyi önérzetnek,hogy elhívatottságnak,hogy higgyjen amit csinál, akármilyen sikertelen is.
Nemrég olvastam egy jazzzenésszel egy interjút Szelevényi Ákossal, aki ezt mondta:"Ha nem volt elég pénzem, inkább elmentem fizikai munkát csinálni. Tatarozást, nyomdai munkákat, útrobbantást, tök mindegy hogy mi volt az, csak az volt a lényeg, hogy ne haljak éhen és hogy szabad maradjak" " Elkezdtünk bisztrókban, csehókban zenélni. Ennek olyan hirtelen lett eredménye, hogy pár hét múlva már jelentkezett is több mint negyven bisztrófőnök, hogy játszanánk-e náluk."
Az előzmény : olyan a jazz műfajait elegyítő haladó zenét játszott a zenekarával,ami túl
tág volt az ilyen olyan profilú helyek számára.
Számomra ebből az jön le,hogy egy zenész csináljon valami újat,amiben hisz, amit igényesnek tart,és higgyjen benne,és keresse azokat a csatornákat,ahol ez fogadtatásra talál. Előbb utóbb sikerülhet.
Nem is tudom... Sok művész a történelemben sokáig koplalt,míg sikeres nem lett,vagy egyáltalán nem csak halála után, mégsem hagyott fel vele,amiben hitt,hisz ez volt az élete.

Ha már csak a brand tudja eladni, ami amúgy nem lenne sikeres azt nem nevezném művésznek.

40 missie
2008.09.20. 19:05

látom magam előtt a világot, ahol mindenki két maroknyi képzetlen cikkíró szubjektív és elfogult véleménye után hallgat zenét.

39 flynn
2008.09.20. 16:07

csak egy röpke gondolat a "sok a szar a kiadványok közt"-dologra:

szerintem ez a jelenség annak köszönhető, hogy ma már mindenki mindent letölt, és itt most a hangsúly a mindenen van. az emberek ma már kilóra hallgatnak zenét és nem minőségre, így érthető, hogy mindenre könnyedén dobálják a szar jelzőt, holott szerintem a legtöbben meg sem adják az igazi esélyt egy lemeznek: nem figyelnek oda rá, nem próbálják megérteni, felfedezni az értékeket benne. ha elsőre, másodikra nem tetszett, akkor letörlik, és szedik elő a következő albumot.

most ez biztos roppant erőltetett, de pont ennek az elkerüléséért vannak a zenei oldalak (mint a quart is). el kell olvasni a kritikákat, és csak azt kell meghallgatni, ami jó osztályzatot kap + felkelti az olvasó figyelmét. így jó eséllyel mindjárt kevesebb "szarral" lehet dolga.

38 kodek
2008.09.20. 09:51

Azzal, hogy sok a szar a „kiadványok” közt egyetértek, nyilvánvaló. A negatív hatásai is tettenérhetők a jelenségnek. Ezen tényleg kár forogni. Ilyen az internet-kor.

DE! hadd vitatkozzak ezzel a másik dologgal, amit többen említetek. Akárhogy nézem, nem az az ideális ha a kedves „műűűvészúúúrnak” a napi 8 óra gálya mellett kell élnie az életét, meg zenélnie és még valahogy eladnia magát. Igen! Eladni! Mert rohadt faja dolog ám a fióknak, meg komáknak zenélgetni, csak ez mondjuk 10 év produceri munka és millió „beleölt” óra után már nem biztos, hogy kielégíti a produktum előállítóját. Érdemes körülnézni a magyar szcénában. Csomó fiatal (még iskolába járó, középiskolás, egyetemista) kezd el zenélni, nagyon jó dolgokat csinál, tehetséges, de jön a nagybetűs élet és a „hóbortját” nem értékelik anyagiakkal, és így elfogy a lendület, hiába a zene szeretete, hiába a kitartás.
Az megint más dolog, ha valaki tényleg csak hobbinak tekinti ezt az egészet, csinálgatja, amikor ideje engedi és nem is nagyon érdekli, hogy ki hallja a zenéit. Ezeket a számokat viszont valószínűleg te (mint a nagybetűs „Közönség”) soha nem fogod hallani.
A zene értékteremtő szerepe pedig megint csak nem attól függ, hogy azért pénzt kap-e a készítője vagy nem. Ha valaki jó verseket ír azt adják ki, az illető meg tegye érte zsebre, ami jár és éljen, mint Marci Hevesen. Ugyanez igaz minden művészeti ágra, legyen szó írásról, festészetről, zenélésről stb.
Az meg, hogy brand kialakítás/felfuttatás megy, mondhatni a szükséges rossz. De ha tud valamelyikőtök jobb megoldást egy kiadó vagy előadó (legyen akármilyen újító szellemű, kísérleti vagy bármi) propagálására, mint a nyomulás, ottlevés, msnezés és így tovább...az sürgősen álljon elő vele. Adhat ki/csinálhat valaki istenség királyság zenéket, csak épp a kutya nem fog róla tudni, ha nem tolja magát legalább napi x órát a neten...és ez még csak a net. Zene hallgatásáról még egy szó sem esett.
Férle ne értsetek, zenét hallgatni is, csinálni is kurvajó dolog, de egy nap 24 órából áll.

Meg kell találni az egyensúlyt a közt, hogy el tudd magad adni, de ne legyél egy „sálasköcsög”! Sztem ez a lényeg. Amúgy meg csak minőségi produktummal kell, hogy előállj. Ezt tekinthetjük egyfajta alapnak. De a „mai világban” (LOL) fájó ezt kimondani, ez már nem elég. Ilyen egyszerű...
gondoljunk bele, miért pont azt a zenét hallgatjuk amit, és miért az jut el hozzánk? Mert jó a kiadó, jó a menedzsment, jó az „üzletpolitika” (pfúj!). Plusz...természetesen a zene is jó!

Amúgy respekt az összes interjúalanynak.

37 Exolon Flan
2008.09.19. 00:49

egyetértek cutoff al
az mp3 elleni érvnek is ez a szöveg szokott előjönni hogy éhen fognak halni a zenészek
érdekes módon mégis rengetegen vannak akik nemhogy pénzt keresnek a zenélésen hanem még költenek is rá, és élvezik, sőt remek zenéket csinálnak, munka mellet

36 cutoff
2008.09.18. 22:24

lehet itt jönni az insider dumával, de engem egyik sem tud meggyőzni, hogy jó tendencia ez a túlzott nyomulás/brandezés

pont a lényeg veszik el benne

35 cutoff
2008.09.18. 22:21

"Szóval ebből kell megélnie az illetőnek"

nem kell !!! meló mellett is lehet ezt csinálgatni szépen, van erre elég sok példa

"Millió jó zene van, ami soha nem fog kiadásra kerülni... ez ma már rohadtul nem minőség kérdése."

akkor mégis minek a kérdése?? napi msn előtt töltött órák száma he?

34 neutrinoo
2008.09.18. 20:40

31# "Ahhoz meg, hogy valaki zenét csináljon, idő kell, ahhoz meg, hogy jót...na ahhoz meg rohadt sok. Szóval ebből kell megélnie az illetőnek, az meg csak úgy működik, ha kap elég pénzt a befektetett időért cserébe, ez meg csak nyomulással jön össze, meg marketinggel, meg brand építéssel (meg még sok ilyen csúnya-gonosz gazdasági cselszövéssel)"

Most már nagyon-nagyon kezdem sajnálni szegény MŰVÉSZ ÚRat,hogy mennyi elpocsékolt időt veszteget holmi DALOK alkotására. Tényleg a legjobb az lenne,ha nem kéne küszködni az érzéseinek formába öntésével, ami csak nyűggel jár,meg SOK időbe.

Amúgy az jön le ebből az egészből így kivűlállónak,hoyg nem az a lényeg,hogy mit csinálsz,hanem azt,hogy hogyan adod el magad. Nem értéket teremt,hanem szimplán egy fogyasztói piac



33 cutoff
2008.09.18. 12:23

kodek igazad lehet: a dolog üzleti oldalába tényleg nem tekintettem bele túl mélyen
nyilván az az ideális egy zenésznek, ha a hobbyjából élhet
amennyire tudom, ez még a nagy neveknek sem mindíg sikerül, sokan 8 órás főállásban dolgoznak közülük mivel a zenéjük finoman fogalmazva sem túl piacképes

meghát nyilván az egy alap, hogy minden nívós kiadónak van arculata, zenei és vizuális téren (pl borítók) egyaránt, ezek kialakítása egyértelműen egyfajta üzleti stratégia, a labelnél futó zenészek fellépéseinek managelése is az, eddíg tiszta
amit nem tudok tiszta szívvel elfogadni az az, hogy rengeteg közepes vagy annál rosszabb produktum jelenik meg, a kis üzlet is üzlet alapon minden szart kiadnak, ha máshogy nem, digitális formában, de bakeliten is
ez a hígulás, ahogy észrevettem, az utóbbi néhány évre lett nagyon szembetűnő
régebben mintha erősebb lett volna a legtöbb kiadó quality controllja és persze gombamód szaporodnak az új , kis kiadók is, akiknek a nagyrésze szintén szeretne egy szeletet a tortából, legtöbb esetben aktuálisnak mondható trendeket meglovagolva (pl dubstep) árasztja magából a kétes minőségű portékát
alapjában véve nagy baj ezzel sincs, ha van rá kereslet, hadd csinálják
egytlen apró gond ezzel az, hogy manapság egy elektronikus zenét kedvelő embernek adott esetben több száz v. ezer szar kiadvány közül kell pár jót kitúrni a fent említett labelek áldásos tevékenységének következményeként
(erre is majd biztos jön a válasz, hogy mennyire jó dolog, hogy nagy a választék, mindenki megtalálja az ízlésének tetszőt és különben is mekkora fun sok-sok zene között válogatni)

na de befejezem, úgy látszik ebbe az irányba haladunk, ha tetszik, ha nem, sok értelme nincs ezen morfondírozni

32 kodek
2008.09.18. 11:18

2 dolog cutoff

van egy olyan érzésem, hogy nem igazán tekintettél még mélyen ebbe a dologba eddig. Hidd el, még a legnagyobb nevek mögött is komoly promóciós munka áll, sőt, a te általad olyan nagyra tartott elektronikus zenészek némelyikének lehet, hogy épp brittniével azonos a managere. Millió jó zene van, ami soha nem fog kiadásra kerülni... ez ma már rohadtul nem minőség kérdése.

Ahhoz meg, hogy valaki zenét csináljon, idő kell, ahhoz meg, hogy jót...na ahhoz meg rohadt sok. Szóval ebből kell megélnie az illetőnek, az meg csak úgy működik, ha kap elég pénzt a befektetett időért cserébe, ez meg csak nyomulással jön össze, meg marketinggel, meg brand építéssel (meg még sok ilyen csúnya-gonosz gazdasági cselszövéssel)

31 cutoff
2008.09.16. 21:41

na kibököm a lényeget: kurva ellenszenves ez a coldfish gyerek
rá irányult az egész kirohanásom, meg a fajtájára
a többiekkel semmi gáz nincsen

30 bakfitty
2008.09.16. 20:25

ezzel az érveléssel csak az a baj, hogy richard james a kilencvenes évek elején futott, ma meg, mikor már lassan a nagypapám is bloghouse remixeket készít a spájzban, kicsit jobban meg kell dolgozni a humán erőforrást.

29 cutoff
2008.09.16. 20:14

lehet hogy naív vagyok, de szerintem aki olyan minőségű zenét képes létrehozni, ami megállja a helyét mondjuk a rephlex vagy a raster-noton kiadóknál, annak szerintem semmi szüksége önpromóra azon kívül, hogy elküld évi 20 számot a kiadónak, nem véletlen, hogy a nagyon "komoly" neveknek sok esetben nincs is myspace oldaluk (az, hogy a kiadó milyen eszközöket alkalmaz, az tök lényegtelen, azért vannak, hogy ellássák az ilyen "mocskos" feladatokat)
az igazán top minőségű zenével nemigen kell szerintem hónapokat házalni kismillió kiadónál,
elképzelhetetlennek tartom, hogy pl aphex twin anno úgy futott be, hogy jó kontaktokat épített maga köré
sajnos a sok szemét pont azért van, mert a "tét nélküli" bratyizások eredményeképpen azok is lemezszerződéshez jutnak, akiknek amúgy egy péküzemben lenne a helyük

Oldalak: 1 - 2 Következő »

legfrissebb kommentek

AZ [ORIGO] LEGOLVASOTTABB CIKKEI
AZ [ORIGO] AJÁNLATA

Olvasnivaló

Bokornyíró az arcba A töppedt mexikói gyilkológép levág több tucat fejet, majd ledönt pár dögös macát. A Machete kritikája.
Forrás: [origo] "Mi a megasztáros gázsinak is örültünk" Szabó Eszter, Fekete Dávid, Baktai Anikó a régiekről és az újakról.
Forrás: [origo] Csak képzelte a K2 csúcsát Félrevezette a közvéleményt az osztrák hegymászó, aki azt állította, hogy megmászta a K2-t.

ajánlott albumok

Interpol
Interpol
   
Matador, 2010
The Budos Band
III
   
Daptone, 2010